Het is een tijd stil geweest rondom het vermeende miljardengesjoemel door enterprise softwareleverancier Autonomy, maar nu onthult de Amerikaanse luchtmacht een tipje van de frauduleuze sluier bij de Britse ICT-belofte die bleek te grossieren in broekzak-vestzakomzet en andere boekhoudtrucjes.
Epische overnameflop
In 2011 nam HP het bedrijf voor maar liefst 10 miljard dollar over, maar Autonomy bleek vooral gebakken lucht. Na een grondig boekenonderzoek (waarom werd dat niet gedaan vóór de overname?!) zakte de waarde van het concern als een pudding in elkaar, en HP moest in totaal 9 miljard afschrijven op een van de grootste overnameflops ooit. Daar worden aandeelhouders niet blij van. HP deed aangifte en er volgden verschillende onderzoeken, onder meer van de FBI, die nog lopen.

Autonomy was niet de enige bizarre flop van HP, ook EDS liep in de soep. En intern was het jarenlang hommeles bij de HP-top. Lees: De 5 megamissers van HP
De grote man achter Autonomy, Mike Lynch, ontkent de fraude. HP zou Autonomy zelf binnen no time kapot hebben gemaakt. De 'vreemde' boekhouding was te wijten aan verschillende boekhoudstandaarden in de VS en Engeland, aldus Lynch.
Maar nieuwe documenten onthullen enkele dubieuze praktijken van Autonomy en zijn resellers. De brief, waarover Recode.net beschikt, is van de Amerikaanse luchtmacht. Die organisatie wil hiermee voormalige managers (waaronder Lynch) en resellers die destijds Autonomy aan de man brachten verbannen van overheidsopdrachten. Oordeel zelf: is dit fraude?
Goochelen met niet-bestaande omzet
Methode 1: Hardware als software. Autonomy stond te boek als puur softwarebedrijf, maar krikte zijn omzet door pc's in te kopen en (met verlies) te verkopen aan bedrijven, met Autonomy-software voorgeïnstalleerd. De verliezen gingen als 'marketingkosten' de boeken in, de verkoop van hardware werd verzwegen.
Methode 2: Omzet boeken uit niet-bestaande contracten. De luchtmacht maakt melding van verschillende gevallen van valse omzet uit toekomstige deals. Dat gebeurt wel vaker, en mag tot op zekere hoogte, alleen ketsten sommige van die deals af. Zo ook een deal van Autonomy-reseller Microtech. Toen een externe auditer wees op deze 'fout' kwam er snel een oplossing: Autonomy maakte 10 miljoen over naar MicroTech voor een 'onderzoekscentrum', en MicroTech stortte de 10 miljoen direct weer terug naar Autonomy als 'omzet uit licentiedeals'.
HP en Autonomy zelf zijn geen onderdeel van het banverzoek, benadrukt de luchtmacht, die HP slechts aanduidt met 'Company A'. De onthullende brief lijkt het topje van de ijsberg. Wordt vervolgd.
USAF Autonomy letter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten